حضور گسترده کاربران در پلتفرمها و شبکههای اجتماعی مختلف، تولید محتوای ویدیویی را بیش از گذشته با اهمیت و استقبال قابلتوجهی روبهرو کرده است. با تکیه بر ویدئو مارکتینگ میتوانید هر محتوایی را با موضوعات متنوع همچون سرگرمی، آموزشی، گردشگری و… تولید کرده و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. این ابزار قدرتمند با تاثیرات چشمگیری در جذب مخاطب و اثرگذاری تبلیغات آنلاین همراه است؛ چراکه در کنار جذابیت بصری بالا، درک موضوعات را نیز آسانتر و لذتبخشتر میکند. برای آشنایی با اهمیت کاربرد محتواهای ویدئویی، مزایا و استراتژیهای موثر آن در موفقیت دیجیتال مارکتینگ ، با ادامه مطلب همراه شوید.
ویدیو مارکتینگ چیست؟
پلاک یک، ویدیو مارکتینگ از متدهای موثر و درعین حال جذاب در دنیای بازاریابی آنلاین محسوب میشود که میتوانید با کمک آن بسیاری از موضوعات را در قالب معرفی محصول، شناخت برند و ارائه خدمات را بهصورتی جذاب و اثرگذار در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. محتوای ویدیویی، این فرصت را به کسبوکارها داده است تا بتوانند پیام و محتوای موردنظرشان را سریعتر، قابل درکتر و با جذابیت بالاتر به مخاطبان و مشتریان خود منتقل کنند. همین ویژگیها به افزایش نرخ تعامل مخاطبان با محتواهای ویدیویی منجر شده است؛ به این معنی که اکثر افراد تعامل بیشتر و موثرتری با موضوعاتی برقرار میکنند که به شکل ویدیو تولید و ارائه میشود. بررسیهای نشان دهنده این موضوع مهم است که احتمال خرید کاربران در مواجهه با محصولاتی که در قالب ویدیو معرفی شدهاند بیشتر از محصولاتی است که فقط به شکل تصویر یا متن پرزنت میشوند.
اهمیت تولید محتوای ویدیویی در بازاریابی آنلاین
همانطور که اشاره شد، محتوای ویدیویی با اثرگذاری و نرخ تعامل بالایی همراه است؛ چراکه برای کاربران جذابیت بیشتری دارد. در حال حاضر نیز محتواهای ویدیویی به اصلیترین و پرتقاضاترین نوع محتوا در فضای آنلاین تبدیل شده است. گزارشات مختلف نیز بر همین موضوع تاکید دارد؛ تا جایی که بیش از ۸۲ درصد از ترافیک اینترنت با محتواهای ویدیویی مرتبط است. اهمیت استفاده از ویدیو مارکتینگ در بستر گوگل و پس از آن یوتیوب که در حال حاضر دومین سایت پرمخاطب و معروف در جهان بهشمار میرود، دوچندان میشود. جالب است بدانید که بهصورت روزانه در حدود ۱ میلیارد ساعت در سایت یوتیوب زمان صرف میشود؛ بنابراین نباید از ارائه محتواهای ویدیویی جذاب و نتایج فوقالعاده آن، بینصیب بمانید. لازم به ذکر است که این آمارهای حیرتانگیز در پلتفرمهایی چون فیسبوک، اینستاگرام و … نیز قابل مشاهده است.
توجه داشته باشید که محتواهای ویدیویی فقط به جنبههایی چون سرگرمی و جذب مخاطب محدود نمیشود؛ بلکه اغلب ویدیوهای حرفهای در تصمیمگیری افراد درباره خرید کالا و دریافت خدمات نیز تاثیرگذارند. این آمارها نشاندهنده اهمیت بالا و نقش موثر ویدیو مارکتینگ در دنیا امروزی است:
- ۷۲ درصد از افراد، تماشای ویدیو را به خواندن ویژگیهای محصولات ترجیح میدهند.
- ۵۰ درصد از کاربرانی که به سایت فروشگاهی مراجعه میکنند، در اولین قدم بهدنبال تماشای ویدیوی محصولات هستند.
- ۹۰ درصد از مشتریان آنلاین بر این امر تاکید کردهاند که با کمک محتواهای ویدیویی درباره خرید تصمیمگیری کردهاند.
مزایای کاربرد محتوای ویدیویی در مارکتینگ
حالا که با اهمیت استفاده از محتوای ویدیویی در بازاریابی آنلاین آشنا شدهاید، بهتر است نگاهی به مزایای گسترده کاربرد این نوع محتوا در دیجیتال مارکتینگ نیز بیندازیم. آگاهی از مزایای محتواهای ویدیویی، به شما در داشتن نگاهی عمیقتر و بهتر نسبت به قدرت و تاثیر این نوع محتوا کمک میکند.
افزایش نرخ تبدیل
مهمترین مزیت ویدیو مارکتینگ با تاثیرات فوقالعاده آن در افزایش نرخ تبدیل در ارتباط است. بهعبارت دیگر، با تولید ویدیو حرفهای و هدفمند میتوانید روی دریافت بیشترین میزان بازدهی در جذب مشتریان سرمایهگذاری کنید. بازخورد کاربران با مشاهده ویدیو جذاب که توضیحاتی درباره خدمات و محصولات شما ارائه میکند، با احساس اطمینان و در نهایت اقدام به خرید بالاتری همراه است. جالب است بدانید که نتایج تحقیقات گسترده روی اثرگذاری محتواهای ویدیویی نیز نشان دهنده افزایش چند برابری نرخ تبدیل است.
بهبود سئو
نقش محتوای ویدیویی در بهبود عملکرد سئو نیز غیرقابل انکار است؛ چراکه این نوع محتواها توسط کاربران زیادی مشاهده میشوند. بهعبارت دیگر، افزایش احتمال دیده شدن محتوا در موتورهای جستجو به بهبود سئو منجر میشود. بهطور کلی، موتورهای جستجو به محتواها و صفحات دارای ویدیو، توجه ویژهای دارند؛ چراکه به افزایش ماندگاری و زمان حضور کاربران در صفحات سایت کمک میکنند. این شرایط، از نظر موتورهای جستجو نوعی سیگنال مثبت محسوب میشود و نتیجه مهم آن نیز بهبود رتبه سایت و بهینهسازی سئو است. توصیه میشود برای ایجاد بازدیدهای طبیعی بیشتر برای سایت خود، محتواهای ویدیویی جذاب را در پلتفرمهایی مانند یوتیوب و آپارات بارگذاری کرده و آنها را به سایت خود لینک کنید
امکان برقراری ارتباط قوی با مخاطب
از دیگر اصلیترین مزایای محتوای ویدیویی، امکان ایجاد ارتباط عاطفی و تعامل عمیق با مخاطب است. طبیعی است که با محتواهای ویدیویی که پیام شما را با صدا، حرکت و تصویر منتقل میکند، بتوانید احساسات را بهتر و موثرتر انتقال دهید و مخاطب را با خود همراه کنید. نتیجه این امر به ماندگاری نام برند و مشخصات محصول در ذهن مخاطب، ایجاد حس اعتماد و همچنین وفاداری به برند شما، منجر میشود.
کاهش هزینه های بازاریابی
درست است که برای تهیه محتواهای ویدیویی به هزینه بیشتری نیاز است؛ اما درنظر داشته باشید که این نوع محتوا با صرفهجویی قابلتوجه در هزینههای آتی بازاریابی آنلاین همراه است. شما میتوانید ویدیو تولید شده را در کانالهای مختلف آنلاین استفاده کنید و همچنین در بازههای زمانی مختلف بهصورت چندباره آنها را انتشار دهید. از آنجایی که ویدیوهای باکیفیت میتوانند در طولانیمدت استفاده شوند و نقش خود را در جذب و همراهی مشتریان بهخوبی ایفا کنند؛ بنابراین در بهبود نرخ بازگشت سرمایه نیز تاثیرگذار هستند.

انواع محتوای ویدیویی
محتواهای ویدیویی با انواع مختلفی تعریف میشوند که میتوانید با درنظرگرفتن نوع کسبوکار و اهداف موردانتظارتان، مناسبترین گزینه را انتخاب و تولید کنید. در دنیای مارکتینگ برخی از انواع محتوای ویدیویی با کاربرد رایجتر و گستردهتری همراه هستند، مانند:
موشن گرافیک
موشن گرافیک در دنیای ویدیو مارکتینگ از جایگاه ویژهای برخوردار است که سبک خاصی از انیمیشن را ارائه میکند. در این نوع از محتواهای ویدیویی، تکست و متن بدنه اصلی ویدیو را شکل میدهد و در برخی موارد نیز المانهای بصری و موسیقی، متن اصلی را جذابتر میکنند. از موشن گرافیک برای روایت داستانها استفاده نمیشود؛ بلکه برای معرفی کامل و درعین حال مختصر محصولات، بیان مشخصات و ویژگیهای محصولات و خدمات و همچنین نمایش نتایج استفاده از آنها، کاربرد دارد.
لایو اکشن
رایجترین و پرکاربردترین نوع ویدیو در بازاریابی آنلاین، لایو اکشن است؛ بهعبارت دیگر اغلب ویدیوهایی که در کانالهای مختلف آنلاین مشاهده میکنید، بر اساس لایو اکشن تولید شدهاند. در این نوع ویدیو مارکتینگ، افراد روبهروی دوربین قرار میگیرند و بهصورت عملی به تولید محتوای موردنظرشان میپردازند. این نوع ویدیو با ایجاد ارتباط عاطفی عمیقتری با مخاطبان همراه است؛ چراکه نوعی تعامل مثبت را بین محتوا و مخاطبان ایجاد میکند. از لایو اکشن میتوان بهمنظور تولید انواع ویدیو با موضوعات گسترده همچون سرگرمی، آموزشی، طنز و … استفاده کرد.
استاپ موشن
از دیگر انواع محتواهای ویدیویی، استاپ موشن نام دارد که با قراردادن تصاویر در کنار یکدیگر و ایجاد حالت سهبعدی در آنها، نوعی از انیمیشن را تولید میکنند. برای ساخت استاپ موشن به یک دوربین نیاز است که بهصورت فریم به فریم و پشتسرهم از محصول و اشیا عکس بگیرد تا با کنار هم قرار دادن آنها، یک ویدیو جذاب ایجاد شود. درست است که تولید استاپ موشن نسبت به دیگر انواع محتوای ویدیویی سختتر و تخصصیتر است؛ اما نمیتوان جذابیت و اثرگذاری فوقالعاده آن در دنیای سدیجیتال مارکتینگ را نادیده گرفت.
استراتژی های موثر در موفقیت ویدیو مارکتینگ
همانطور که اشاره شد، نقش محتوای ویدیویی در بازاریابی آنلاین با اثرگذاری چشمگیری شناخته میشود؛ بهشرط آنکه تولید آن با استراتژیهای موثر و محتوای هدفمند همراه باشد. برای بهینهسازی تاثیرات ویدیو مارکتینگ و دستیابی به نتایج مطلوب و موردانتظار، بهکارگیری این استراتژیها را جدی بگیرید:
۱- فرمت مناسب برای ویدیو انتخاب کنید
برای داشتن استراتژی موثر در تولید محتوای قوی ویدیویی باید در اولین قدم به انتخاب مناسبترین فرمت برای ویدیو بپردازید. بهعبارت دیگر، با بررسی نوع کسبوکار و اهدافی که بهدنبال آن هستید، باید فرمت درست مانند لایو استریم، دمو، آموزشی و… را برای ویدیو مارکتینگ درنظر بگیرید. بهعنوان مثال، اگر محصولات پیچیده و با مشخصات زیاد دارید، بهتر است بهسراغ فرمت آموزشی ویدیو بروید. همچنین، برای کسبوکارهایی که فروش محور هستند، فرمت دمو بهترین انتخاب برای تولید ویدیو محسوب میشود. برای برقراری تعامل مستقیم و ایجاد ارتباط قوی با مخاطب نیز میتوانید از لایو استریم یا همان پخش زنده کمک بگیرید. با شناخت دقیق مخاطبان، نیازها و ترجیحات آنها و همچنین توجه به نوع خدمات و محصولی که ارائه میکنید، باید درستترین فرمت ویدیو را برای بازاریابی آنلاین موفق انتخاب کنید.
۲-با توجه به رفتار مخاطبان زمان بندی انتشار ویدیو را تعیین کنید
از دیگر استراتژیهای مهم در تولید محتوای ویدیویی، تعیین بهترین زمانبندی برای انتشار ویدیو است. با تحلیل رفتار مخاطبان و بررسی زمان اوج فعالیت آنها در کانالهای مختلف شبکه اجتماعی، زمان مناسبی برای انتشار محتواهای ویدیویی درنظر بگیرید. برای این کار بهتر است از ابزارهایی که به آنالیز شبکههای اجتماعی میپردازند، کمک بگیرید. بهعنوان مثال، طبق آنالیز اینستاگرام، بیشترین فعالیت کاربران در این پلتفرم اجتماعی، ساعات میانی شب است.
۳-از محتوای ویدیویی چندین بار استفاده کنید
همانطور که در بررسی مزیتهای ویدیو مارکتینگ اشاره شد، امکان استفاده همیشگی از محتواهای ویدیویی در بازه زمانی مختلف و حتی طولانیمدت وجود دارد. این کار بهطور چشمگیری در تقویت و موفقیت ویدیو مارکتینگ نقش دارد؛ چراکه درعین صرفهجویی در هزینه و زمان، میتواند تاثیر عمیقی در ذهن مخاطب و مشتریان ایجاد کند. بهطور کلی، استفاده مجدد از ویدیو در شبکههای مختلف آنلاین از هوشمندانهترین استراتژیها در دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. توصیه میشود از ویدیو تهیه شده، چند نسخه متفاوت مانند ویدیو کوتاه، کلیپ موضوعی و یا تیزر استخراج کرده و در پلتفرمهای مختلف منتشر کنید.
محتوای ویدیویی را برای شبکه های اجتماعی و موبایل بهینه سازی کنید
بهینهسازی محتواهای ویدیویی را برای موبایل جدی بگیرید؛ چراکه اکثر کاربران از طریق گوشی همراه خود به اینترنت و بسترهای متعدد آنلاین، دسترسی دارند. برای جذب مخاطب بهمنظور مشاهده کامل ویدیو باید آن را با ویژگیهای مهمی چون زمان لود پائین و نمایش مطلوب در قاب کوچک گوشی بهینه کنید. مطمئن شوید که ویدیو تهیه شده از نظر ابعاد تصویر، فرمت و زیرنویسها با شرایط تصویری موبایل همخوانی داشته باشد.
در نگاهی دیگر، باید در ویدیو تولید شده به الگوریتمها و قوانین خاص شبکههای اجتماعی نیز توجه داشته باشید. بهعنوان مثال، برای اینستاگرام بهویژه استوری، ویدیوی عمودی مناسب است؛ درحالی که برای آپارات و یوتیوب باید ویدیوهای افقی تهیه کنید.
اشتباهات متداول در ویدیو مارکتینگ
محتوای ویدیویی از ابزارهای قوی و تاثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ بهشمار میرود؛ اما اگر به حذف اشتباهات رایج در ویدیو مارکتینگ دقت نداشته باشید، بدون شک با شکست در بازاریابی مواجه خواهید شد. مهمترین اشتباهات ویدیو مارکتینگ که باید بهمنظور دستیابی به نتایج ایدهآل به رفع آنها بپردازید، عبارت است از:
- از تولید ویدیوهای خستهکننده، غیرجذاب و بیشازحد طولانی پرهیز کنید. کاربران شما انتظار دارند پیام تبلیغاتی را در زمان کوتاه و با محتوای مفید دریافت کنند؛ بنابراین با تکیه بر این نکته مهم برای حفظ مخاطب تا پایان ویدیو و ایجاد تعامل اثربخش تلاش کنید.
- در تعیین محتوای ویدیو فقط به معرفی صرف محصولات و یا توضیح برند بسنده نکنید؛ بلکه باید یک ویدیو داستاندار و با روایت مشخص بسازید.
- اعتبار برند شما در ویدیو مارکتینگ با کیفیت پایین صدا و یا تار بودن تصویر تحتتاثیر قرار میگیرد. برای دستیابی به موفقیت در تولید محتوای ویدیویی حتما روی یک تیم حرفهای که از تجهیزات فنی قوی و بهروز استفاده میکنند، سرمایهگذاری کنید.
- در کنار تمام نکات ذکر شده درباره اثربخش بودن ویدیو مارکتینگ، نباید از ایجاد کالتواکشن برای مخاطبان غافل شوید. شما باید در پایان ویدیو حتما مشخص کنید که از مخاطبان و مشتریان خود چه انتظاراتی دارید و روشهای تعامل را برای آنها بهخوبی شرح دهید. لازم به ذکر است که تعیین کالتواکشن مناسب با توجه به نوع کسبوکار و اهدافی که از ساخت ویدیو تبلیغاتی دنبال میکنید، متفاوت است.
سخن پایانی
محتوای ویدیویی در تمام کانالهای ارتباطی آنلاین از جذابترین و درعین حال اثربخشترین نوع محتوا محسوب میشود. اکثر افراد تماشای یک ویدیو تبلیغاتی کوتاه و با محتوای مفید و جذاب را به خواندن مطالب و یا دیدن تصاویر ترجیح میدهند؛ بنابراین نباید ترجیحات کاربران بسترهای مختلف بازاریابی آنلاین را نادیده بگیرید. درست است که ویدیو مارکتینگ با تاثیرات قابلتوجه بر مخاطبان بهمنظور ایجاد ارتباطات عمیق و طولانیمدت همراه است؛ اما اگر استراتژیهای کلیدی در تولید محتواهای ویدیویی را درنظر نگیرید، باید در انتظار نتایج متفاوتی باشید. با توجه به جایگاه مهم و ویژه محتواهای ویدیویی در دیجیتال مارکتینگ، در این مطلب به بررسی تمام نکاتی که باید درباره این نوع از محتوا بدانید، پرداختیم.