کاربرد تکنیک «استقراء» در رسانه چگونه است؟
استفاده از جزییات برای ساختن یک مفهوم کلان در ذهن مخاطب قانعکنندگان گاهی اوقات نتایج بزرگی را بر پایه واقعیتهایی کوچک در پیامهای رسانهای خود ترسیم میکنند. چون آن واقعیتهای کوچک برای ما ملموس و زنده است، ما راحتتر آن نتایج بزرگ را میپذیریم. پس از جزییات کوچک، یک محتوای حرفه ای و کلی می سازند.
بنابراین مخاطب سطح ساده که تکنیکهای سواد رسانه نداشتند باشند با توجه به این تکنیک دچار تردید شده و این نتیجه را به کل تعمیم خواهند داد.
مثال: گزارشگری در سطح شهر با افراد زیادی درباره شرایط اقتصادی پیش روی گفتگو می کند. بقال سر کوچه میگوید: خریدهای روزانه مردم بیشتر شده است. راننده تاکسی میگوید: مشتریهایش افزایش یافتهاست. چند نفر دیگر هم به همین شیوه راجع به اوضاع بهتر اقتصادی صحبت میکنند. گزارشگر هم در پایان از جزء جزء این سخنان استفاده می کند تا بگوید اوضاع اقتصادی مملکت در آینده ای نزدیک با جهشی عجیب روبرو خواهد شد. در حالی که جهش اقتصادی باید با آمارها و سنجه های دقیق اقتصادی مورد تحلیل قرار گیرد.