مقالات

جهت‌دهی ‌به افکار عمومی

جهت‌دهی ‌به افکار عمومی با تکنیک «دسته‌بندی کارت‌ها»

 

رسانه به ما می‌گوید کجا را ببین‌، کجا را نبین!

 

هیچکس همه داستان را برای ما تعریف نمی‌کند. بلکه هر کسی (مثل کارت های روی یک میز) بخش هایی را گزینش کرده، مطابق سلیقه خود چیده و در اختیار ما قرار می‌دهد .

پیام‌های رسانه‌ای وقتی رویدادی را گزارش می‌کنند، دقیقا چنین کاری را طوری انجام می‌دهند که مطابق خطی مشی‌های خودشان باشد. هر چقدر این بخش‌ها با دقت و ظرافت بیشتری گزینش شده و چینش منطقی‌تری داشته باشد، مخاطب بیشتر قانع می‌شود که نظر رسانه را بپذیرد. اگر می‌خواهیم نگاهی همه جانبه تر به یک رویداد داشته باشیم بهتر است روایت‌های متفاوت آن را در رسانه های مختلف مورد بررسی قرار داده و کارت های گمشده را پیدا کنیم. هر رسانه نورافکن خود را دارد و به ما می گوید کجا را ببین و کجا را نبین. مثل تیترهای هدفمند بی بی سی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *