مقالات

گوریلا مارکتینگ چیست؟

معرفی انواع تبلیغات پارتیزانی خلاقانه

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، یک استراتژی تبلیغاتی است که در آن برندها از روش‌های غیرمتعارف و تعاملات غافلگیرانه برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. این نوع روش بازاریابی از مفهوم جنگ چریکی که از عنصر غافلگیری برای شکست دشمن استفاده می‌کردند نشات گرفته است؛ به همین دلیل برندها در Guerilla Marketing برای برقراری ارتباط با مخاطبان از عنصر شوکه‌کردن استفاده می‌کنند. انواع تبلیغات پارتیزانی برای شرکت‌هایی مناسب است که به تبلیغات حضوری متکی هستند. در ادامه قصد داریم توضیحات بیشتری در رابطه با بازاریابی چریکی، انواع آن و مزایا و معایب آن ارائه دهیم.

 

بازاریابی چریکی چیست و چرا کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند؟
در دنیای امروز استراتژی‌های تبلیغاتی زیادی برای افزایش فروش کالا و خدمات وجود دارد. یکی از این روش‌ها بازاریابی پارتیزانی است که در آن از تکنیک‌هایی مانند برانگیختن تعجب و شوکه‌کردن برای جلب توجه مشتری و افزایش احتمال صحبت مردم در مورد برند استفاده می‌کنند. این تکنیک نامتعارف می‌تواند مانند نصب یک مجسمه غول‌پیکر یا یک بنر تبلیغاتی بزرگ در شلوغ‌ترین نقطه‌ی شهر و یا طراحی یک ماشین مانند یک محصول به‌خصوص باشد.

بنابراین در بازاریابی چریکی تنها چیزی که به آن نیاز دارید نبوغ، خلاقیت و دست زدن به اقدامات غافلگیرکننده است. دلایل مختلفی وجود دارد که برندها به سراغ استفاده از انواع تبلیغات پارتیزانی می‌روند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. هزینه کمی نیاز دارد
یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از بازاریابی پارتیزانی پایین بودن هزینه آن نسبت به سایر روش‌های بازاریابی و تبلیغات است. خلاقیت و نبوغ اصلی‌ترین سرمایه برای موفقیت در این روش هستند؛ همین مساله سبب شده تا کسب‌و‌کارهای کوچک و آن‌هایی که بودجه کمی برای تبلیغات دارند به سراغ این روش بروند.

۲. سروصدای زیادی ایجاد می‌کند
این سبک از بازاریابی با هدف ایجاد سروصدای زیاد در مورد یک محصول یا خدمت ایجاد شده‌است. کسب‌و‌کارها با استفاده از بازاریابی چریکی و تکنیک‌های غیرمنتظره آن می‌توانند مردم را وادار به صحبت در مورد برند خود کنند.

۳. افزایش اگاهی از برند
مزیت دیگری که گوریلا مارکتینگ دارد افزایش آگاهی از برند و دیده شدن بیشتر آن است. زمانی که مردم با یک روش غیرمتعارف مواجه می‌شوند معمولا آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند؛ در نتیجه افراد بیشتری با یک برند آشنا می‌شوند.

۴. مشتریان را درگیر می‌کند
بازاریابی چریکی به دلیل استفاده از تکنیک‌های خلاقانه معمولا جذاب و تعاملی است؛ بنابراین کسب و کارها می‌توانند با درگیر کردن مخاطبان و ایجاد تجربه‌ای به یاد ماندنی برای آن‌ها، رابطه مشتریان با برند را تقویت کنند.

۵. مخاطبان خاص را هدف قرار می‌دهد
با اینکه این سبک از بازاریابی باعث جلب توجه بسیاری از افراد جامعه می‌شود اما می‌توان آن را طوری انجام داد تا در میان گروه خاصی از افراد طنین‌انداز شود. اولین و مهم‌ترین قدم برای انجام این کار آشنایی با مخاطبان هدف و علایق آن‌ها است.

 

انواع تبلیغات پارتیزانی
بازاریابی چریکی انواع مختلفی از تکنیک‌ها را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد تا بتوانند با کمک آن‌ها بهترین ارتباط را با مخاطبان برقرار کنند. در این بخش انواع تبلیغات پارتیزانی را معرفی خواهیم کرد تا از آن‌ها به تنهایی یا به صورت ترکیبی در تبلیغات خود استفاده کنید.

۱. بازاریابی پارتیزانی محیطی
این سبک از بازاریابی چریکی در محیط بیرون و مناطقی که ترافیک رفت و آمد زیادی دارند انجام می‌شود. قرار دادن یک مجسمه بزرگ، نصب تابلو، قرار دادن ماکت بزرگ از یک شی کوچک در پارک یا قرار دادن اشیا در خیابان‌ها جزو تبلیغات پارتیزانی محیطی حساب می‌شود. در حالت کلی در گوریلا مارکتینگ محیطی برندها با قرار دادن یک المان جذاب در جایی که مردم انتظار آن را ندارند برند خود را تبلیغ می‌کنند.

۲. بازاریابی پارتیزانی مردمی
در این روش از بازاریابی چریکی به جای تمرکز بر تبلیغات وسیع بر روی افراد خاص متمرکز می‌شویم. در بازاریابی پارتیزانی مردمی گروهی خاص از مشتریان یا طرفداران برند را هدف قرار می‌دهند؛ به امید اینکه آن‌ها اخبار مربوط به برند را با دیگران به اشتراک بگذارند. این سبک از بازاریابی مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به هزینه پایین، هدفمند بودن کمپین، افزایش وفاداری به برند و رشد ارگانیک و طبیعی اشاره کرد.

۳. بازاریابی پارتیزانی ویروسی
بازاریابی چریکی ویروسی نوعی از بازاریابی است که افراد را تشویق می‌کنند تا اطلاعات مربوط به یک محصول یا خدمت را در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. این روش اگر به درستی انجام شود می‌تواند تصویر مثبتی از برند را از طریق مشتریان فعلی ایجاد کند. بازاریابی ویروسی را می‌توان با استفاده از ویدیوها، ایمیل، اپلیکیشن‌های موبایل، صفحات وب یا رسانه‌های اجتماعی پیاده‌سازی کرد.

بازاریابی پارتیزانی ویروسی همانطور که از نام آن پیداست مانند یک ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود تا مخاطبان جدیدی برای کسب و کار به دست آورد. محتوایی که برای این سبک از دیجیتال مارکتینگ تولید می‌شود باید به اندازه‌ای جذاب و دوست داشتنی باشد که افراد ناخودآگاه ترغیب به اشتراک‌گذاری آن شوند.

۴. بازاریابی پارتیزانی حضوری
اگر یک برند به صورت مداوم جلوی دید مخاطبان نباشد احتمال دارد خیلی زود به فراموشی سپرده شود. بازاریابی پارتیزانی حضوری کمک می‌کند تا نام برند برای مدت زیادی زنده بماند. روش‌های مختلفی برای بازاریابی چریکی حضوری وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حضور در جشنواره‌ها، نمایش محصولات در برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی، حضور در نمایشگاه‌های محلی و حضور در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. دقت داشته باشید برای موفقیت در بازاریابی حضوری باید از شیوه‌های خلاقانه و نامعمول استفاده کنید.

جمع‌بندی
بازاریابی چریکی در صورت اجرای صحیح می‌تواند مشتریان زیادی را برای کسب و کار جذب کند. اگر به تبلیغاتی که در سطح شهر، رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌ها انجام می‌شود توجه کرده باشید انواع مختلفی از گوریلا مارکتینگ را مشاهده خواهید کرد. در سال‌های اخیر نیز تعداد این تبلیغات زیاد شده و کسب و کارهای کوچک و بزرگ به سراغ آن‌ها می‌روند. در این نوشته سعی کردیم انواع تبلیغات پارتیزانی و ویژگی‌های هر کدام را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده مفید بوده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *