برای شبکه سازی در کسب و کار حتما نباید کسبوکار کنونی شما به بنبست رسیده باشد. اگر میخواهید تجارتتان را قدرتمند کنید، باید شبکههای ارتباطی خود را تقویت کنید. این ۱۱ نکته را درمورد شبکه مطالعه کنید و تعداد فرصتهایتان را برای پیشرفت حرفه خود گسترش دهید.
۱. در رویدادهای شبکههای تجاری شرکت کنید
در رویدادهای شبکه های تجاری شرکت کنید – شبکه سازی در کسب و کار
اولین قدم برای موفقیت درشبکه سازی در کسب و کار این است که بدانید که برای برقراری ارتباط باید به کجا بروید. تقریبا هر فعالیت یا رویدادی میتواند بهعنوان فرصتی برای شبکه سازی در کسب و کار باشد؛ بنابراین صاحبان مشاغل کوچک و متخصصان مشاغل محلی باید در رویدادهای تجاری محلی شرکت کنند؛ بهعنوان مثال، ممکن است که شهر شما میزبان سمیناری مرتبط با صنعت یا شغل شما باشد. سعی کنید تا در انجمنهای حرفهای و جلساتی شرکت کنید که مرتبط با شغلتان هستند.
۲. هدف خود را انتخاب کنید
اگر برنامهای نداشته باشید، بهسختی میتوانید به هدفتان برسید. قبل از شرکت در جلسات یا رویدادها، اهدافتان را مشخص کنید. ممکن است که هدف شما برقراری ارتباطی جدید، صرف زمان برای بهبود جامعه یا یادگیری تجارت یا صنعت خاصی باشد.
۳. ارتباطات خود را در ساعات غیرکاری، گسترش دهید
ارتباطات خود را در ساعات غیرکاری، گسترش دهید – شبکه سازی در کسب و کار
فقط به این دلیل که ساعت کاری شما تمام شده است، نباید شبکه سازی در کسب و کار را متوقف کنید. اگر میخواهید که ارتباطاتتان را گسترش دهید، تلاش کنید تا حتی با افراد حاضر در کلاس یوگا یا پیلاتس نیز گفتوگو کنید. میتوانید از طریق فعالیتهای مدرسه فرزندتان یا رویدادهای ورزشی، ارتباطات تجاری برقرار کنید. بهطور معمول، والدین علاوه بر پیگیری بازی فرزندشان در زمین فوتبال، بهدنبال موضوعی برای گفتوگو با شخص بغلدستی خود هستند.
۴. ارزش خودتان را بدانید
برای شبکه سازی در کسب و کار ارائه محصولات یا خدمات مناسب به مشتری، کافی نیست. اگر نتوانید در تبلیغ محصولات یا خدمات خود ماهر باشید، نمیتوانید به انتقال درست اطلاعات در شبکهها نیز امیدوار باشید. اینکه چه کار میکنید، به چه کسانی محصولات یا خدماتتان را ارائه میکنید و چرا مشتریان باید در میان سایر برندها، همیشه شما را انتخاب کنند، موضوعاتی هستند که باید کاملا روشن باشند.
۵. یخ طرف مقابل را آب کنید!
اگر میخواهید بر ناراحتی اولیه غلبه کنید، اصطلاحا «یخ طرف مقابلتان را آب کنید» و در اولین برخورد تصویر خوبی را در ذهن او به جا بگذارید، با تعریف کوچکی از او شروع کنید؛ مثلا میتوانید به فردی که در سمینار در کنار شما نشسته است، بگویید که کفش یا کراواتش را دوست دارید. بهگونهای مشابه، پرسیدن موارد ساده این فرصت را در اختیار مخاطبان شما قرار میدهد تا درباره خودشان صحبت کنند؛ مثلا سؤال کنید که چگونه آنها از این سمینار مطلع شدند یا درمورد تأثیر پیشرفتهای اخیر در شغلشان چگونه فکر میکنند.
۶. یکی از دوستانتان را همراه خودتان کنید
اگر دوست یا آشنایی در کنارتان باشد، صحبتکردن با غریبهها راحتتر میشود. اگر دوست یا همکار دیگری دارید که بهدنبال گسترش شبکه ارتباطی خود است، او را بهعنوان شخصی مهم و تأثیرگذار برای شرکت در برنامههای حرفهای در نظر بگیرید. تلاش کنید تا بهجای نشستن در گوشهای و سرگرمشدن با تلفن همراهتان، با سایر شرکتکنندگان در ارتباط باشید.
۷. بر خجالتیبودن خود غلبه کنید
بر خجالتیبودن خود غلبه کنید – شبکه سازی در کسب و کار
اگر بهطور طبیعی خجالتی هستید، موفقیت در شبکه سازی در کسب و کار میتواند چالش بزرگی برایتان باشد. خوشبختانه استراتژیهایی وجود دارند که میتوانید توسط آنها بر خجالتیبودن خود غلبه کنید و در نتیجه با دیگران ارتباط بگیرید. قبل از شبکه سازی در کسب و کار میتوانید ایدههایی را برای طوفان فکری در نظر داشته باشید تا آنها را بهراحتی در حضور دیگران بیان کنید. در صورت خستگی، راحت باشید؛ به سرویس بهداشتی بروید، کمی قدم بزنید یا قهوه بنوشید؛ سپس میتوانید به جلسه بازگردید و دوباره برای برقراری ارتباط تلاش کنید.
۸. دلیلی برای پیگیری پیدا کنید
برقراری ارتباط فقط نیمی ازشبکه سازی در کسب و کار است؛ در ادامه، باید مراحلی را طی کنید تا روابط ادامه پیدا کنند؛ حتی اگر در حال حاضر دنبال شغل جدیدی نیستید، سعی کنید که چند بار در سال، برای پیگیری به مخاطبانتان دسترسی داشته باشید؛ مثلا میتوانید مقالههای مربوطه را برایشان بفرستید، آنها را به سمینار یا همایش دعوت کنید یا حتی در طول تعطیلات، برایشان یادداشتی دوستانه بگذارید. البته موفقیت در شبکه سازی در کسب و کار نیازمند تلاشهای بیشتری است. مواردی نیز وجود دارند که باید از آنها دوری کنید؛ در ادامه این موارد را شرح دادهایم.
۹. غیبت نکنید
غیبت نکنید – شبکه سازی در کسب و کار
هنگام صحبت با حلقه ارتباطی خود، از غیبت کردن درمورد شرکتهای قبلی یا همکارانتان خودداری کنید. علاوه بر اینکه این کار اخلاقی نیست، مخاطبان شما گمان خواهند کرد که حتما پشت سر آنها نیز همین طور صحبت میکنید.
۱۰. خودخواه نباشید
وقتی در دفتر کارتان در حال گفتوگو هستید یا در جلسه اطلاعرسانی شرکت میکنید، مهم است که به یاد داشته باشید که شبکه سازی در کسب و کار هم بهمنظور کمکگرفتن است و هم بهمنظور کمککردن. اگر شخصی هستید که همیشه کمک درخواست میکند، بعید است که رابطه شما دوامی داشته باشد. برای دستیابی به بهترین نتیجه، بهدنبال فرصتهایی باشید تا بتوانید در حرفه خود، دیگران را کمک کنید.
۱۱. از درخواستکردن نترسید
همه ما به کمک احتیاج داریم. اگر میخواهید تلاشهای شما برای شبکه سازی در کسب و کار موفقیتآمیز باشند، باید بهاندازه کافی جسور باشید تا از آنها کمک بخواهید. قبل از حضور در جلسه یا سمینار بعدی، مطمئن شوید که میتوانید چیزی را بیان کنید که میخواهید؛ سپس وقتی افراد سؤال میکنند که چگونه میتوانند به شما کمک کنند، واقعیت را به آنها بگویید.