مقالات

حلقه بازخورد چطور به رشد کسب‌وکار کمک می‌کند؟‌

حلقه بازخورد، در واقع یک سیستم نظرسنجی است که با استفاده از آن، می‌توانید از داده‌های دریافت شده از مشتریان یا کارمندان، برای رفع نقاط ضعف یا تقویت نقاط قوت استفاده کنید. در این مقاله با مفهوم حلقه بازخورد، انواع آن و نحوهٔ به‌کارگیری آن آشنا خواهید شد.

در این مقاله، قرار است با مفهوم حلقه بازخورد و روش استفاده از آن آشنا شویم؛ از یک سوال اساسی شروع می‌کنیم:

چرخه یا حلقه بازخورد چیست؟

چرخه بازخورد یا Feedback Loop سیستمی است که خروجی‌اش برگردانده شده و به‌عنوان ورودی از آن استفاده می‌شود؛ به زبان ساده، یعنی از اطلاعات مربوط به نتیجهٔ یک کار، برای اصلاح و بهبود کارها و تصمیم‌های آینده کمک بگیرید.

در دنیای کسب‌وکار، استفاده از حلقه بازخورد به این معناست که از مشتریان، کارمندان و سایر ذینفعان بازخورد بگیرید، تمام این بازخوردها را به‌عنوان داده‌های کلیدی تجزیه و تحلیل کنید و در نهایت از آن‌ها برای بهبود محصول یا استراتژی‌های کسب‌وکار بهره ببرید.

مزایای استفاده از چرخه بازخورد در بازاریابی

وقتی از فیدبک لوپ استفاده کنید، می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

بهبود استراتژی‌های کلی کسب‌وکار

با حلقه بازخورد مطمئن می‌شوید که فعالیت‌های کلان، با تکیه بر حدسیات پیش نمی‌روند و منطق محکمی پشت هر اقدام وجود دارد. وقتی از مشتری بازخورد می‌گیرید، تازه می‌فهمید که تصمیم‌ها و ایده‌هایتان واقعاً در مسیر اهداف کلی کسب‌وکار هستند یا نه.

مثلاً ممکن است به‌نظر شما، استفاده از استراتژی تخفیف کلی در قیمت‌گذاری محصولات باعث فروش بیشتر شود، اما با دریافت بازخورد از مشتری، بفهمید که او تخفیف‌های شخصی‌سازی‌شده را ترجیح می‌دهد.

شناسایی و رفع سریع مشکلات

اگر بخواهید صبر کنید که مشکلات محصولات، کمپین‌ها یا استراتژی‌ها به‌مرور زمان خودشان را نشان دهند، وقت و هزینهٔ زیادی هدر می‌رود. مثلاً ممکن است ماه‌ها برای یک کمپین وقت بگذارید و بعد از اینکه نتیجهٔ دلخواه را نگرفتید، با بررسی فراوان بفهمید فرم ثبت‌نام مشکل دارد.

حلقه بازخورد مشتری، منحنی یادگیری شما را کوتاه‌تر می‌کند؛ یعنی دیگر نیازی نیست صبر کنید تا زمان، خطاهایتان را نشان دهد؛ بلکه با یک نظرسنجی ساده از مشتری یا بررسی درخواست‌های پشتیبانی، در همان آغاز راه می‌فهمید که فرم ثبت‌نام ایراد دارد و آن را اصلاح می‌کنید.

افزایش وفاداری و رضایت مشتری

جمع‌آوری بازخوردها، بررسی آن‌ها و اعمال تغییرات براساس خواسته‌های مشتری‌ها، حس ارزشمند بودن را به آن‌ها القا خواهد کرد. به زبان ساده‌تر، وقتی به نظرات مشتریان خود توجه می‌کنید و به نکاتی می‌پردازید که برایشان مهم است، برای آن‌ها تجربهٔ بهتری رقم می‌زنید.

هرچه تعداد تجربه‌های مثبت بیشتر باشد، سطح رضایت بالاتر می‌رود و رضایت طولانی‌مدت، در نهایت به وفاداری منجر خواهد شد. به همین دلیل است که کسب‌وکارهای موفق، نظرسنجی و جمع‌آوری بازخورد را به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی برنامه وفاداری مشتریان کسب‌وکار خود در نظر می‌گیرند.

تخصیص بهینۀ منابع

کدام کانال‌های ارتباطی پربازده‌تر هستند؟ مشتری‌ها به کدام قابلیت‌های محصول بیشتر اهمیت می‌دهند؟ اصلاً کدام مشتری‌ها بیشتر برای خرید از شما پول خرج می‌کنند؟ شما باید همهٔ این موارد را بدانید تا بتوانید بودجه را دقیقاً صرف نقاط قوت خود کنید.

این موضوع، نقطهٔ عکسی هم دارد؛ یعنی با حلقه بازخورد می‌توانید بفهمید که کجای کسب‌وکارتان، ناکارآمدی وجود دارد و هزینه‌ها دارند هدر می‌روند. به این ترتیب، می‌توانید ضرورت‌ها را اولویت‌بندی کنید و هدررفت هزینه را به کمترین حد برسانید.

یک پیشنهاد: برای اینکه بفهمید کدام قابلیت‌ها برای مشتریان مهم‌تر است و بودجه را در جای درست صرف کنید، از مدل کانو کمک بگیرید؛ این مدل، به شما می‌گوید که کدام قابلیت ضروری و کدام بی‌اهمیت‌تر است.

 

کشف فرصت‌های جدید در بازار

بازخوردها حاوی اطلاعات پنهانی هستند که با رمزگشایی آن‌ها می‌توانید فرصت‌های جدید و ناشناخته برای کسب درآمد بیشتر در حوزۀ فعالیتتان را شناسایی کنید. اما چطور؟

  • در وهلهٔ اول، مشتری‌هایی که از نبود یک راهکار به‌خصوص برای یک مشکل مشخص شاکی هستند، در واقع نیازی برطرف‌نشده را نشان می‌دهند که یک فرصت پنهان به حساب می‌آید.
  • در وهلهٔ بعدی، اگر تعداد زیادی از بازخوردها موضوع مشترکی داشته باشند، یعنی ترند جدیدی در حال شکل گرفتن است و باید فرصت را برای استفاده از آن ترند، دریابید.

این نوع ایده‌ها و نظرات، خیلی کمک می‌کنند که اقیانوس آبی کسب‌وکارتان را پیدا کنید و واردش شوید؛ در مقالهٔ «استراتژی اقیانوس آبی و قرمز» بیشتر دربارهٔ کشف این فرصت‌ها و استفاده از آن‌ها گفته‌ایم.

ایجاد فرهنگ بهبود مستمر

بر اساس یک فلسفهٔ مدیریت ژاپنی به نام کایزن (Kaizen)، تغییرات آهسته و پیوسته، بیشتر از اصلاحات ناگهانی می‌توانند موجب بهبود شرایط کسب‌وکار شوند. با کمک حلقه بازخورد، شما به‌شکل منظم از نظرات مشتری‌ها آگاه می‌شوید و می‌توانید مشکلات کوچک را قبل از تبدیل شدن به فاجعه حل کنید.

از طرف دیگر، چون تغییراتی که اعمال می‌کنید، توسط داده‌ها پشتیبانی می‌شوند، می‌توانید از آن‌ها دفاع کنید؛ مثلاً ۶۰ درصد خریدارها از فلان قابلیت راضی نیستند؛ پس باید آن را بهبود ببخشید تا سطح رضایت بالا برود.

آشنایی با انواع حلقه بازخورد

تا اینجا فهمیدید حلقه بازخورد چیست و چه مزایایی دارد؛ حالا وقت آن است که با دو نوع اصلی آن آشنا شوید: چرخه بازخورد منفی و مثبت. در ادامه، با کاربردهای هر دو مورد آشنا خواهید شد:

 

چرخه بازخوردی منفی

چرخه بازخوردی منفی مثل یک ترموستات می‌ماند! سیستمی که وقتی دمای محیط بالا می‌رود، کولر را روشن می‌کند (خروجی کار) و بعداً وقتی دمای محیط مجدداً پایین آمد، کولر خاموش خواهد شد.

در این مدل، مشتری‌ها در کامنت‌ها یا تماس‌های پشتیبانی، می‌گویند محصولات و خدمات یک کسب‌وکار، چه مشکلاتی دارند و ممکن است پیشنهادهایی برای رفع آن‌ها هم ارائه کنند؛ سپس کسب‌وکار از این ایده‌ها، برای بازنگری در طراحی محصول یا اصلاح آن استفاده می‌کند.

مزایای زیر به‌لطف این چرخه حاصل می‌شوند:

  • بهبود خدمات و محصولات: با کمک حلقه‌های بازخورد منفی، خیلی سریع می‌فهمید که نقاط ضعف محصولاتتان چیست و با رفع آن‌ها، میزان شکایت مشتریان را به حداقل می‌رسانید.
  • افزایش نرخ بازگشت مشتری‌ها: وقتی مشکل مدنظر مشتری رفع شده باشد، تمایل او به بازگشت و خرید مجدد بیشتر می‌شود. همچنین، احساس ارزشمند بودن به مشتریان القا می‌شود و وفادارتر خواهند شد.
  • کاهش تبلیغات دهان‌به‌دهان منفی: اگر مشتری بداند که شما بازخوردهای منفی‌اش را می‌شنوید و مشکل را حل می‌کنید، دیگر نیازی نمی‌بیند که دربارهٔ مشکل، حرفی با دیگران بزند و چهرهٔ برندتان را خراب کند.

وبلاگ هاب‌اسپات، برند Best Buy را یکی از نمونه‌های موفق استفاده از حلقه بازخورد منفی می‌داند. این برند در سال ۲۰۱۰ یک ابزار اختصاصی با نام VOCE (مخفف Voice of Consumers Through Employees به‌معنای صدای مشتری‌ها از زبان کارکنان!) ساخت تا زیرساخت لازم برای جمع‌آوری شکایات و بازخوردهای مشتری‌ها ایجاد کند.

البته همیشه هم نیازی به ابزار اختصاصی نیست؛ گاهی یک سوال ساده حین خرید، بررسی سوال‌های پشتیبانی و طراحی فرم نظرسنجی، به شما نشان می‌دهد که نارضایتی‌ها بیشتر از چیست و چه چیزهایی باید تغییر کنند.

چرخه بازخورد مثبت

حلقه بازخورد مثبت در بازاریابی، بر خلاف فیدبک لوپ منفی، برای تقویت موفقیت‌ها و افزایش انگیزه در فضای کاری استفاده می‌شود. در این سیستم، کارکنان یا مشتریان، دربارهٔ نقاط قوتی که در کسب‌وکار می‌بینند بازخورد می‌دهند و شرکت با تقویت این نقاط قوت، سعی می‌کند شرایط را به سمتی ببرد که بازخوردهای مثبت بیشتر و بیشتر شود.

یک مثال می‌زنم که موضوع را بهتر درک کنید:

🔸 در چرخه بازخوردی منفی، مشتری می‌گوید که فرم ثبت‌نام مشکل دارد، شرکت با توجه به بازخورد، مشکل را رفع می‌کند تا خطاها حذف و بازخوردهای منفی کمتر شوند.
🔸 در حلقه بازخورد مثبت، کارمندی می‌گوید که جلسات روزانه، تاثیر خوبی روی کار تیمی دارند و باید تعدادشان بیشتر شود، شرکت تعداد این جلسات را افزایش می‌دهد و شرایط بهتر می‌شود.

پس این نوع چرخه بازخورد، به این دلیل «مثبت» نامیده می‌شود که مثل یک تقویت کننده عمل می‌کند و باعث افزایش تغییرات سازنده و مفید در کسب‌وکار می‌شود. فایده‌اش چیست؟

  • با شناسایی نقاط قوت و تقویت آن‌ها، میزان پایداری برند را افزایش می‌دهید و آن را ماندگارتر می‌کنید؛
  • تبلیغات دهان به‌ دهان مثبت، با رشد مزایای کسب‌وکار، افزایش می‌یابد و می‌توانید مشتری‌های بیشتری جذب کنید؛
  • مشتریان و کارمندان، وقتی ببینند صدایشان شنیده می‌شود، با تعهد و وفاداری بیشتری کنارتان خواهند ماند.

شرکت‌هایی که از فرهنگ قدردانی و تشکر در سازمان خود حمایت می‌کنند، در واقع در حال استفاده از سیستم فیدبک لوپ مثبت هستند؛ چون قدردانی از کارهای خوب، باعث افزایش انگیزه و بهره‌وری می‌شود و در واقع، فیدبک‌ها، نتایج را تقویت می‌کنند.

مراحل استفاده از حلقه بازخورد در بازاریابی و فروش

برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده را از فیدبک لوپ ببرید، بهتر است این ۷ مرحله را به‌ترتیب انجام دهید:

تعیین هدف از جمع‌آوری بازخورد

در اولین قدم باید مشخص کنید که می‌خواهید با کمک حلقه‌ بازخورد به چه هدف یا اهدافی برسید؛ مثلاً می‌خواهید رضایت مشتری‌ها ار افزایش دهید یا قصد تعامل بیشتر با کارکنان داخل شرکت را دارید؟ اصلاً می‌خواهید نقطه ضعف‌ها را رفع کنید یا بیشتر روی نقاط قوت متمرکز شوید؟

تعیین درست هدف، روی دستیابی به نتیجۀ مطلوب تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنم از مدل SMART یا CLEAR کمک بگیرید تا اهدافی دقیق و روشن برای خود مشخص کنید.

 

انتخاب کانال‌های مناسب

برای انتخاب مسیر مناسب جهت دریافت بازخوردها، ۴ سوال از خودتان بپرسید:

  • مخاطبان هدف من در کدام کانال‌های ارتباطی، بیشتر حضور دارند؟
  • بازخوردهای مورد نظر من از چه نوعی هستند؟ (مثلاً متنی، تصویری، عددی و…)
  • بازخوردها چقدر قرار است جزئیات داشته باشند؟
  • قرار است برای دریافت بازخورد، چقدر هزینه کنم؟

اصولاً نظرسنجی‌ها (کتبی و شفاهی)، مصاحبه‌ها (حضوری و آنلاین)، شبکه‌های اجتماعی و سیستم پشتیبانی مشتری، بهترین مسیر‌ها برای دریافت بازخوردهای منظم هستند.

جمع‌آوری بازخورد به‌شکل فعال

به‌شکلی فعالانه از مشتری‌ها بخواهید بازخورد را ثبت کنند؛ منتظر بازخورد نشستن مثل کوبیدن آب در هاون بی‌فایده است. اگر دنبال پیشرفت هستید، پا جلو بگذارید و از مشتری بخواهید نظرش را بگوید.

این کار با ارسال ایمیل یا پیامک نظرسنجی، نمایش سوال به‌شکل پوش‌نوتیفیکیشن (Push-Notification)، تماس با مشتری بعد از خرید، یا حتی مصاحبه رو‌دررو در فروشگاه‌های حضوری ممکن است.

ادغام و تحلیل داده‌ها

ممکن است ۱۰‌نفر به شما بگویند که فرایند تکمیل خرید یکی از محصولات، مشکل دارد؛ اما ۲ نفر در تماس با پشتیبانی، ۳ نفر در کامنت‌های اینستاگرام، ۲ نفر در فرم نظرسنجی و ۳ نفر با ارسال تیکت در پنل کاربری این مشکل را گوشزد کنند.

برای اینکه همهٔ این بازخوردها را به‌شکل منسجم بررسی کنید، باید از سیستمی استفاده کنید که داده‌ها را ادغام و تحلیل کند. ابزارهای زیر در این مسیر کمکتان می‌کنند:

  • Google Data Studio (Looker Studio): یک ابزار رایگان با داشبوردی ساده و کاربردی که به شما کمک می‌کند داده‌ه را به‌راحتی تحلیل کنید؛
  • Microsoft Power BI: ابزاری یکپارچه با سیستم‌های مختلف مایکروسافت که برای شرکت‌های کوچک تا بزرگ کاربرد دارد؛

استخراج بینش و اولویت‌بندی برای اقدام

پس از تحلیل داده‌ها، باید نتایج آنالیز را تفسیر کنید و برای انجام اقدامات آتی و اعمال تغییرات تصمیم بگیرید. در این مرحله به سؤال‌های زیر جواب بدهید:

  • مهم‌ترین نکات استخراج‌شده از بازخوردها چه چیزهایی هستند؟
  • چه چیزهایی باید تغییر کنند و بهبود داده شوند؟

به بیان ساده‌تر، حلقه بازخورد باید بتواند چالش‌ها و فرصت‌ها را به‌شکل روشن پیش رویتان قرار دهد.

بعد از تعیین تکلیف اقداماتی که انجام آن‌ها ضرورت دارد، باید شروع کنید به اولویت‌بندی؛ با توجه به اینکه منابع محدود هستند، نمی‌توان چندین تغییر بزرگ را همزمان اجرا کرد، باید ببینید کدام‌ اقدامات، در اولویت هستند و به ترتیب ضرورت، کارها را پیش ببرید. 

اقدام فوری و مؤثر

اینجا، تیم‌های عملیاتی وارد میدان می‌شوند؛ اطلاعات به‌دست‌آمده از نتایج آنالیزها را در اختیار تیم‌های مربوطه قرار دهید تا نقاط ضعف را رفع و نقاط قوت را تقویت کنند.

مثلاً اگر از طریق حلقه بازخورد، فهمیدید ثبت‌نام در سایت پیچیدگی‌های زیادی دارد، داده‌ها را در اختیار تیم طراحی سایت قرار دهید تا چالش‌های موجود را رفع کنند و تجربهٔ کاربران را بهبود ببخشند.

بستن حلقه و اطلاع‌رسانی به مخاطبان

با اطلاع‌رسانی به مشتری‌ها و تأکید بر اینکه صدای آن‌ها را شنیده‌اید، حلقه بازخورد را ببندید.

خیلی از کسب‌وکارها این مرحلۀ آخر را نادیده می‌گیرند و ضرر می‌کنند، ولی شما یادتان باشد اطلاع‌رسانی تغییرات به مخاطبان، باعث جلب اعتماد و تشویق آن‌ها به ارائۀ بازخوردهای بیشتر در آینده می‌شود.

بسته به نوع Feedback Loop، نحوۀ بستن حلقه بازخورد هم می‌تواند متفاوت باشد؛ مثلاً اگر بازخورد، مربوط به مشکل شخصی یک مشتری بود، با او تماس بگیرید و بگویید مشکلش رفع شده است. اگر مجموعه‌ای از بازخوردها منجر به تغییراتی در کسب‌وکار شد، اطلاع‌رسانی را گسترده‌تر کنید؛ مثلاً در یک تیزر تبلیغاتی بگویید که بر اساس بازخوردهای مکرر، یک قابلیت جدید را به محصولاتتان اضافه کرده‌اید.

نکات کلیدی برای استفاده از حلقه بازخورد

برای اینکه مطمئن شوید چرخه بازخورد مشتری یا کارکنان، واقعاً به رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کند، چند نکته توجه داشته باشید:

 

۱- از هوش مصنوعی و ابزارهای اتوماسیون کمک بگیرید

حلقه بازخورد یک فرایند مداوم و تکراری است؛ پس اگر بخواهید همهٔ کارها را به‌شکل دستی پیش ببرید، وقت و هزینهٔ زیادی تلف خواهد شد. انواع ایجنت‌های هوش مصنوعی و ابزارهای اتوماسیون می‌توانند در این زمینه مفید باشند و بار سنگینی از دوشتان بردارند. مثلاً:

  • از سیستم ارسال پیامک و ایمیل خودکار برای ارسال نظرسنجی استفاده کنید؛
  • با ابزارهای اتوماسیون، پس از یک تعامل مشخص (مانند خرید) از مخاطب بازخورد بگیرید؛
  • از چت‌بات‌های هوشمند برای دریافت بازخورد لحظه‌ای در لحظهٔ تعامل استفاده کنید؛
  • با ابزارهایی مثل فیلیا، همهٔ داده‌ها را یک‌جا جمع‌آوری و تحلیل کنید.

برای ایده‌پردازی بیشتر، می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی مثل Chat gpt، Gemini یا Notebook LM هم استفاده کنید؛ این ابزارها می‌توانند از داده‌های شما، مایندمپ، جدول‌ها منظم و نمودارهای تحلیلی بسازند. همچنین، ایده‌هایی برای رفع چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها می‌دهند که شاید به ذهن خودتان نرسد.

۲- داده‌های کمی و کیفی را با هم ترکیب کنید

فرض کنید در یک نظرسنجی، از مشتری‌ها بپرسید از بسته‌بندی جدید محصول راضی هستند یا نه و از ۱۰۰‌نفر، ۸۰‌نفر جواب منفی بدهند؛ خب حالا چطور قرار است این مشکل را حل کنید؟

برای اینکه حلقه بازخورد مفید واقع شود، باید اطلاعات کیفی هم داشته باشید؛ مثلاً اینکه چرا مشتری‌ها ناراضی یا راضی هستند و به‌نظرشان، چه چیزی باعث بهبود شرایط می‌شود؟

این ترکیب، امکان اقدام بهینه را فراهم می‌کند و کاربردی‌تر است.

۳- اقدامات را طبق نیاز مخاطب اولویت‌بندی کنید

تصور کنید مدیر پروژه هستید و بر اساس حلقه بازخورد، ۳ چالش پیش روی شماست:

  • فرایند ثبت‌نام دچار اختلال شده است و مشتریان جدید نمی‌توانند وارد سایت شوند؛
  • تعدادی از مشتری‌ها رنگ لوگوی جدید را نمی‌پسندند و با آن ارتباط نگرفته‌اند؛
  • مشتری‌ها دوست دارند فرایند ارسال محصول، به‌جای ۳‌روز، ۱ الی ۲‌روز باشد.

به‌نظرتان کدام مورد اولویت دارد؟ قطعاً مورد اول! البته همیشه انتخاب به این سادگی نیست و باید خیلی سبک‌ و سنگین کنید تا به نتیجه برسید.

متاسفانه تعدادی از کسب‌وکارها به‌جای توجه به اولویت، به سرعت توجه می‌کنند و سراغ گزینه‌ای می‌روند که زودتر می‌شود انجامش داد. این کار باعث هدر رفتن انرژی نیروها و منابع مالی می‌شود و فرصت ایجاد تغییرات اصلی را از شما می‌گیرد.

۴- فرهنگ یادگیری و نوآوری را در سازمان جا بیندازید

خیلی‌ها ممکن است در برابر تغییرات مقاومت کنند و این موضوع کاملاً طبیعی است؛ برای اینکه مقاومتی از داخل مجموعۀ خود نبینید، باید فرهنگ یادگیری و نوآوری را در بین کارکنان جا بیندازید.

تمام اعضای سازمان، باید بدانند هیچ محصول، سرویس و رویکردی بی‌نقص نیست و اگر کسی، شکایتی کند یا ایده‌ای بدهد، بد نیست که به‌نظرش توجه کنید. 

فراگیر شدن چنین فرهنگی، باعث می‌شود کارکنان داخل مجموعه هم بدون ترس و شک بازخورد خود را برای بهتر شدن وضعیت ارائه دهند و به پیشرفت کسب‌وکار کمک کنند.

۵- قدردان بازخوردهای مفید و موثر باشید

از کسانی که فیدبک می‌دهند تشکر کنید و به آن‌ها اطمینان دهید که حرفشان را شنیده‌اید. ثبت بازخورد، شاید کار ساده‌ای به‌نظر بیاید، اما وقت مشتری را می‌گیرد و همین وقت، ارزشمند است.

اگر بازخورد واقعاً مفید باشد، اهمیت قدردانی بیشتر هم می‌شود؛ چون نظر آن مشتری، به معنای واقعی کلمه باعث بهتر شدن وضعیت کسب‌وکار و افزایش سوددهی شده است.

حلقه بازخورد، دریچه‌ای به سوی موفقیت روز افزون

در این مقاله، با مفهوم چرخه بازخوردی منفی و مثبت و کاربردهای آن آشنا شدیم. همچنین سعی کردیم تکنیک‌های استفاده از آن را به‌شکل کامل و روشن توضیح دهیم. حالا وقت آن است که وارد عمل شوید و با ایجاد حلقه‌های بازخورد، شرایط کسب‌وکارتان را بهبود دهید.

اگر در این مسیر با چالشی مواجه شدید، ما همیشه اینجاییم تا به شما کمک کنیم!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *